E-portfolio site van Kennisnet

Kennisnet heeft http://e-portfolio.kennisnet.nl gelanceerd. Op deze site is onder andere informatie over het gebruik van elektronische portfolio’s te vinden. Kennisnet wil ook informatie over e-portfoliosystemen via deze site verstrekken, maar vooralsnog is hier nauwelijks iets over te vinden (met uitzondering van het onderdeel "Links"). Kennisnet faciliteert ook het project E-portfolio

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Internetgebruik onder jongeren neemt nog steeds toe

eSchoolNews bericht van een Amerikaans onderzoek waaruit blijkt dat bijna 90% van de ondervraagde Amerikaanse jongeren tussen de 12 en 17 jaar Internet gebruikt. Vijftig procent van deze groep gebruikt Internet dagelijks. Ze gebruiken instant messaging om met vrienden te communiceren en e-mail voor communicatie met volwassenen.Deze cijfers impliceren een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tips om weblogs efficient te lezen

Je kunt dankzij feed readers zoals Bloglines snel interessante berichten ontdekken. Maar desalniettemin word je soms wanhopig als je dagelijks geconfronteerd wordt met honderden nieuwe berichten. De weblog-bijdrage "Productivity Tips For Avid Blog Readers" presenteert een aantal zinvolle tips om hier mee om te gaan. Zoals: orden je feeds in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het veranderend karakter van “corporate universities”

"Corporate universities" zijn interne opleidingsinstituten van (vaak) grote ondernemingen (zoals Cisco of Shell).  Deze instellingen waren veelal "early adopters" als het gaat om (t)e-learning. David en Melissa Baucus beschrijven in het artikel "The Changing Shape of Corporate Universities" ontwikkelingen op het gebied van "corporate universities", die zij definiëren als "centralized

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Investeringen in ICT helpen niet bij leren

De afgelopen tien jaar heeft het openbaar onderwijs in Jefferson County zo’n dertig miljoen dollar in ICT geïnvesteerd. Deze investering heeft leerlingen niet geholpen bij het leren, zo blijkt uit een analyse. De oorzaak: docenten, managers en leerlingen zijn onvoldoende bekwaam om computers te gebruiken ten behoeve van het leren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat moet een “online docent” kennen en kunnen?

De kwaliteit van (t)e-learning is voor een groot deel afhankelijk van de kwaliteit van de wijze waarop lerenden worden geadviseerd, geïnstrueerd en begeleid.In het paper "Fifty-One Competencies for Online Instruction" beschrijft Theodore Smith -de titel zegt het al- maar liefst 51 competenties waarover een "online instructor" zou moeten beschikken. Hij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoger onderwijs benut vernieuwingspotentieel (t)e-learning onvoldoende

In zijn artikel "Networked Learning in the Knowledge Economy – A Systemic Challenge for Universities" beschrijft Hans-Peter Baumeister dat uitdagingen voor het hoger onderwijs binnen de kennissamenleving. Hij stelt het hoger onderwijs de mogelijkheden van (t)e-learning nog onvoldoende benut. Als het gaat om (t)e-learning, bestaat binnen instellingen voor hoger onderwijs

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder