Alan Levine illustreert hoe het web zich in ruim tien jaar tijd heeft ontwikkeld. Hij doet dat aan de hand van de ontwikkeling van een pagina met favoriete Internetbronnen. Wat opvalt is het gemak waarmee je anno 2006 hyperlinks kunt toevoegen. "In den beginne" moest je vaak handmatig codes gebruiken.
Lees verderFinanciële sector geeft meer geld uit aan e-learning
Bedrijven op het gebied van financiële dienstverlening besteden meer geld aan online trainingen voor hun ICT-medewerkers. Dat meldt de leverancier van trainingen, Thomson NETg. Het gaat daarbij vooral om trainingen die men op basis van wetgeving moet volgen. Investment in IT training by the finance sector slumped after 2000, but
Lees verderPortfolio niet meer als exameneis?
De Utrechtse universitaire commissie Bachelor-Master heeft begin 2006 de evaluatie van de in- en uitvoering van het Utrechtse bachelor-mastermodel afgerond. Het portfolio is in dit kader ingevoerd. Deze BaMa commissie constateert volgens het Universiteitsblad dat de ambities rond het portfolio te hoog zijn geweest. Citaat uit het evaluatierapport: De commissie
Lees verderMaakt e-learning 2.0 verschil?
Tom Karrer geeft een helder overzicht van de verschillen tussen e-learning 2.0 en e-learning zoals we dat tot dusver kennen: Eenvoudig te ontwikkelen Naadloze integratie Meer eenvoudige, doelgerichte tools Statisch versus dynamische samenstelling Dynamische content Software als een service Ik ben het niet helemaal met Karrer eens. Hij heeft m.i.
Lees verderHeeft e-Learning het onderwijs veranderd?
Onderzoekster Dr. Heather Kanuka beantwoordt deze vraag ontkennend. Zij beschrijft onder meer een cyclus waarbij we steeds naar nieuwe technologie grijpen als de ‘oude’ technologie de beloften niet waar maakt: The cycle goes like this: a technology is introduced into an educational context with the aim to improve some facet(s)
Lees verderTagging in het onderwijs
eSchool News heeft een leesbaar, introducerend artikel gepubliceerd over tagging in het onderwijs. Zij zien tagging als een manier om sneller relevante informatie te vinden. Je kunt alleen die pagina’s doorzoeken die door anderen als bruikbaar zijn betiteld. Educators say the greatest benefit of tagging, and the reason many large
Lees verderGuidelines voor open source sofware in het hoger onderwijs
De Britse zusterorganisatie van SURF, JISC, heeft vrij recent een paper over open source software naar het Britse hoger onderwijs gestuurd. JISC wil hiermee het bewustzijn ten aanzien van open source software vergroten. In its latest guidelines, JISC – supported by its advisory service OSS Watch – advocates the use
Lees verderLinkse lente
Ik ben geen ‘enorme fan’ van De Linkse Lente. Vind het wel een goed initiatief. Zeker met het oog op 7 maart a.s. Vandaar dat ik toch maar aan het verzoek voldoe
Lees verderEngelse impressie portfoliobijeenkomst SURF-JISC
Verleden week schreef ik over de portfoliobijeenkomst van JISC en SURF. Vandaag wees Marij Veugelers mij en andere Nederlandse deelnemers aan deze meeting op de impressie van één van de Britse collega’s, George Roberts. Volgens Roberts zouden in de samenwerking vier thema’s centraal moeten staan: Valuing the learner: difference and
Lees verderSocial bookmark tools vergeleken
Dankzij mijn Oostenrijkse collega Klaus Reich ben ik deze handige vergelijking van social bookmark tools tegen gekomen. Lees ook het artikel van Gerard Bierens "Social Bookmarking en de mogelijkheden ervan voor het Hoger Onderwijs "
Lees verder