Internet verandert leesgedrag

Het artikel "How the Web changes your reading habits" beschrijft twee technologieën die er toe moeten bijdragen dat online lezen effectiever wordt dan lezen van papier: Bij ScentHighlights wordt gebruik gemaakt artificiële intelligentie (in feite gebaseerd op statistische technieken). ScentHighlights gets its name from a theory that proposes that people

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Podcasting in Academic and Corporate Learning

Podcasting in Academic and Corporate Learning is een toegankelijk geschreven artikel van Eva Kaplan-Leiserson in Learning Circuits. Kaplan-Leiserson introduceert de term podcasting en geeft vervolgens enkele voorbeelden van hoe podcasting kan worden gebruikt binnen leersituaties. Zij stelt bijvoorbeeld dat podcasting gebruikt kan worden om auditief ingestelde lerenden te ondersteunen. Ook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kritische geschiedenis van ICT in het onderwijs

Een boeiende bijdrage van mijn Finse collega Teemu Leinonen.Teemu blikt terug op de ontwikkeling van ICT in het onderwijs. Hij onderscheidt een aantal fasen: (1) Late 1970’s – early 1980’s: programming, drill and practice; (2) Late 1980’s – early 1990’s: computer based training (CBT) with multimedia; (3) Early 1990’s: Internet-based

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vandaag jarig

Vandaag heb ik m´n 41ste levensjaar bereikt. De hele dag vrij gehad. Nauwelijks op Internet gezeten, maar met stralend weer en een goed glas wijn in de tuin. Geen online communicatie, maar face-to-face (en telefonisch). Ook eens erg prettig. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Welke structuur heeft een digitaal portfolio nodig?

Afgelopen donderdag had ik aan de Universiteit Utrecht een sessie over het gebruik van het digitaal portfolio (dankzij de hitte en andere bezigheden loop ik wat achter). Eén van de gespreksonderwerpen was de vraag of je als opleiding veel of weinig structuur moet voorschrijven. Uit de verschillende ervaringen werd duidelijk

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder