Gisteren sprak ik met een student uit de lerarenopleiding van het IVLOS. Deze student wil een kleinschalig onderzoek doen naar het gebruik van ICT, op de school waar hij stage loopt. Hij vermoedt dat de docenten op deze scholengemeenschap weinig gebruik maken van ICT. Zijn bijzondere aandacht gaat daarbij uit
Lees verderMobile learning met BlackBoard?
Half maart 2005 schreef ik over een case studie waarin onder meer wordt ingegaan op een speciale versie van BlackBoard voor "mobile learning". Vreemd genoeg is deze versie alleen te gebruiken voor versie 5 van BlackBoard, terwijl menige organisatie al versie 6 gebruikt. Vandaag lees ik via dat BlackBoard een
Lees verderWanneer formeel en informeel leren?
Ik heb een aantal keren geschreven over formeel en informeel leren. Misschien moet ik maar eens een nieuwe categorie aan mijn weblog toevoegen. Zo juist lees ik een overpeinzing van Jay Cross, die veel heeft geschreven over deze twee typen leren. Cross stelt dat beginners het meest gebaat zijn bij
Lees verderE-learning markt in ontwikkeling: Adobe neemt Macromedia over
Vandaag is bekend gemaakt dat Adobe voor ongeveer 3,4 miljard dollar Macromedia overneemt. Daarmee is sprake van een belangrijke overname op de e-learning markt. Alleen betreft het nu geen leermanagement systemen, maar software om online leerstof mee te maken. Het is de bedoeling dat integratie van de technologie van de
Lees verderHerwaardering van het geschreven woord?
Ik lees net een aardige, kort en bondige, bijdrage met de titel "Complex Social Change, a Simple Idea" van Craig Ullman. Ullman schetst hierin een boeiende ontwikkeling. Met de komst van de televisie en multimedia ontstond de angst dat de belangstelling voor lezen en schrijven af zou nemen. De opkomst
Lees verderVoor- en nadelen (t)e-learning
Ik ben bezig met het schrijven van een inleidende tekst voor de in ontwikkeling zijnde nieuwe website van e-learning.nl. Een onderdeel daarvan wordt gevormd door een overzicht van voor- en nadelen van (t)e-learning. Een samenvatting van deze input wil ik graag vast delen. Feedback wordt natuurlijk op prijs gesteld. Voordelen
Lees verderRSS-feed verdwenen?
Ik gebruik Bloglines als RSS-feed reader. Ik gebruik meerdere PC’s en dan is zo’n online feed reader erg handig. Maar toen ik net de zestig feeds, waarop ik "geabonneerd" ben, wilde doornemen kreeg ik geen toegang tot Bloglines. Ook mijn blogroll (een vrij toegankelijk overzicht van de feeds die ik
Lees verderEen dag zonder ICT
Een groot aantal scholen in de VS doet aanstaande woensdag mee aan de "Imagine a Technology Blackout Day, an exercise meant to underscore technology’s value by way of contrast: Participants are being asked–for one day–to avoid all the technologies that keep the world running". Leerlingen en ouders brengen deze dag
Lees verderEffective practice with e-learning
Mijn collega Ineke Lam gaf me gisteren ook een kopie van een brochure van het Britse Joint Information Systems Committee (JISC), met als titel "Effective Practice with e-Learning". JISC presenteert in deze brochure cases en gaat ook in op de vraag hoe, wanneer en waar e-learning kan bijdragen aan het
Lees verderBlended learning een “loze kreet”?
Vandaag mailde mijn collega Ineke Lam het artikel "Can ‘Blended Learning’ Be Redeemed?" van Martin Oliver en Keith Trigwell. Ik heb het artikel net in de trein gelezen en vind het de moeite waard. De auteurs stellen vraagtekens bij de term "blended learning". Ze laten verschillende omschrijvingen de revue passeren
Lees verder