De nieuwe versie van ChatGPT: krachtig, maar ook bedenkelijk

Maandagavond is de nieuwe versie van ChatGPT, gebaseerd op GPT-4o, beschikbaar gekomen voor gebruikers. Deze applicatie heeft verder aan kracht gewonnen. De potentie voor leren, opleiden en onderwijs is vergroot. Maar er zitten ook enkele bedenkelijke kanten aan deze versie. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Uitgebreide literatuurstudie naar het gebruik van ChatGPT binnen het ‘hoger’ onderwijs

Terwijl jij vandaag waarschijnlijk overspoeld wordt met tal van bijdragen over de lancering van GPT-4o, wil ik in deze blogpost een impressie geven van ChatGPT in higher education – a synthesis of the literature and a future research agenda. In deze literatuurstudie besteden Pritpal Singh Bhullar, Mahesh Joshi en Ritesh

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De toekomst van leren vormgeven: de rol van AI binnen onderwijs 4.0

Het World Economic Forum heeft onlangs een rapport gepubliceerd over de potentie van AI binnen ‘Education 4.0‘. Als je discussie over AI in het onderwijs volgt, dan zal de potentie die het WEF schetst niet verrassen. De case studies zijn het meest informatieve deel van dit rapport. Dat geldt ook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gedragen AI chatbots zich vergelijkbaar als mensen (onderzoek)?

Mei et al. (2024) hebben een Turingtest uitgevoerd met AI-chatbots. Ze hebben onderzocht hoe chatbots zich gedragen in een reeks klassieke gedragsspellen die zijn ontworpen om eigenschappen zoals vertrouwen, eerlijkheid, risicomijdend gedrag, en samenwerking te stimuleren. Verder hebben de onderzoekers gekeken hoe AI-chatbots reageren op een traditionele Big-5 psychologische vragenlijst

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hebben geavanceerde leertechnologieën de potentie om leren, opleiden en onderwijs te verbeteren?

Page Yousey verkent in deze bijdrage een aantal geavanceerde leertechnologieën en beschrijft de potentie ervan om de ontwikkeling van werknemers een drastische impuls te geven en de groei van organisaties te bevorderen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De omgang met AI in de klas

Gisteravond heb ik een webinar verzorgd voor studenten van de postgraduaat Onderwijstechnoloog van de Vlaamse Hogeschool UCLL. Het onderwerp: het gebruik van (generatieve) AI binnen het onderwijs. Verder deel ik weer bijna zestig links over generatieve AI via deze bijdrage. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder