Van 6 tot en met 8 december aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Eén van de hoogtepunten is altijd het Online Educa Debat, in Lagerhuis-stijl aan het eind van de donderdag. Dit jaar kruisen opponenten de degens over de stelling “Aangezien internet en sociale media het denken
Lees verderJaar: 2017
Ook casus Amsterdamse iPad-school onderstreept Hattie’s conclusie
De casus van de Amsterdamse Steve Jobs-school illustreert dat ‘didactische drama’s’ vele oorzaken hebben. Technologiegedrevenheid is er één van. Gelukkig zijn er ook positieve ervaringen te melden.
Lees verderHet belang van vertrouwen voor innovaties, de relatie tussen pedagogische opvattingen en leertechnologie en technologische innovaties met impact voor onderwijs en opleiden
Jan Lepeltak heeft mij ooit de Simon Vestdijk onder de edubloggers genoemd. Niet vanwege de schrijfstijl, maar omdat Vestdijk volgens de dichter Adriaan Roland Holst sneller schreef “dan God kan lezen“. Toch zijn de afgelopen tijd weer meer interessante bijdragen online verschenen dan ik uitgebreid kan bespreken. Deze blogpost bevat
Lees verderVoorbeelden ondersteuning docenten bij gebruik ICT (jullie input gevraagd)
Bij de implementatie van ICT in het onderwijs kun je niet volstaan met workshops en trainingen. Tijdens het werken met ICT is het ook belangrijk dat docenten ondersteund worden. Ik ben op zoek naar goede voorbeelden hoe dit georganiseerd kan worden.
Lees verderWat worden de belangrijkste ICT-onderwerpen van 2018 binnen onderwijsorganisaties?
Er komen veel ontwikkelingen op onderwijsinstellingen af. Denk daarbij aan technologische ontwikkelingen, maar ook aan de maatschappelijke druk om meer te presteren tegen lagere kosten. Deze ontwikkelingen beïnvloeden ook de ICT-functie van onderwijsinstellingen.
Lees verderMijn toolkit voor professioneel leren
Volgens Jane Hart zou elke lerende een toolkit voor professioneel leren moeten hebben. Daarbij onderscheidt zij elf categorieën. Wat is mijn toolkit?
Lees verderBedreigen technologische innovaties de positie van opleiders?
Onderstaande bijdrage gaat over de potentieel ontwrichtende invloed van technologische ontwikkelingen op de opleidingsbranche. Ik heb deze bijdrage geschreven voor de nieuwsbrief van E-learning.nl van september 2017.
Lees verderHet internet van alles (verbonden onderwijs met technologie in ontwikkeling) #OWD17
Dr. Robbie Melton van de Tennessee State University mocht sessie 2017 van de Onderwijsdagen afsluiten met een presentatie over the Internet of Everything. “If you leave here, you won’t be the same”. Dat was wat overdreven, maar overweldigend was de presentatie wel.
Lees verderLearning Analytics: wensdroom of nachtmerrie #OWD17
Albert Vlaardingerbroek en Jacob Poortstra van Noorderpoort deelden hun ervaringen met een pilot met learning analytics.
Lees verderEdu Robot #OWD17
Rick Vermulst werkt bij de lerarenopleiding van Fontys in Tilburg en houdt zich bezig met robots in het onderwijs. Hij verzorgde een sessie over dit onderwerp.
Lees verder