Elektronische portfolio’s verbinden leren en werken

Door met een elektronisch portfolio te werken, worden studenten zich er van bewust dat zij in een interdisciplinaire wereld leven, werken en dus ook leren. Een elektronisch portfolio moedigt studenten aan om dwarsverbanden te leggen tussen verschillende competenties en taken. Dat blijkt uit een analyse van een twee jaar durend

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een wiki voor samenwerkend leren

Social software en computer supported collaborative learning. Twee onderwerpen die mij zeer interesseren. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de doctoraal scriptie "wiki in het Hoger Onderwijs. Een onderzoek naar wiki ter facilitering van CSCL", waar Pierre Gorissen over schrijft. Ik heb de samenvatting gelezen. Interessant citaat: "Het begrip

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Microsoft Class Server uitproberen?

Het Britse MyVLE.co.uk biedt de mogelijkheid om gratis zestig dagen lang Microsoft Class Server uit te proberen. Je hoeft de applicatie zelf niet te installeren. MyVLE.co.uk "host" deze elektronische leeromgeving. We strongly believe that Microsoft Class Server is the best VLE on offer today. Dat is natuurlijk maar de vraag.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

OpenDocument belangrijke stap voor e-learning

Een groep toonaangevende ICT-bedrijven gaat de OpenDocument-standaard promoten. Dat kan een belangrijke impuls voor leren zijn. OpenDocument is een zogenaamde op xml gebaseerde standaard die het mogelijk maakt om informatie tussen verschillende software programma’s naadloos uit te wisselen. Dat betekent bijvoorbeeld dat het relatief eenvoudig wordt om bestanden uit een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning alleen geschikt voor bedrijfsleven?

E-learning is niet geschikt voor het onderwijs, en zou alleen gebruikt moeten worden voor werkplekleren. Deze opvallende uitspraak is afkomstig ‘e-learning hoogleraar’ Johannes Cronje van de Universiteit van Pretoria (Zuid-Afrika). "Going the e-learning route is not going to solve students’ learning problems or make it easier for them to learn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder